Päiväkirja
JATKOA ELÄMÄKERTAANI ÄITIÄ IKÄVÄ (2015)
Paluu arkeen
Veli:
– Sovittiin, että <tyttäreni> ja <puolisonsa> tekevät nämä
työt. He aloittavat tänä kesänä ja, koska eivät varmasti saa
kaikkea vielä valmiiksi syksyyn mennessä, jatkavat ensi kesänä.
Näiden ja mahdollisten tulevien huoltotöiden ajan sinun
pitää olla poissa Lapista.
Minä:
– Tapio ei aja tontilta omaa poikaansa.
Käly:
– Me sovimme Lapin remonttijärjestelyistä Tapion kanssa,
emme sinun. Niihin liittyvät keskustelut käymme suoraan
Tapion kanssa. Sinun esittämiisi tulkintoihin siitä mitä
Tapio on sanonut emme reagoi.
5.7.13
– 6.7.13
On loppiaisaatto 2020, kello 2.52, ja noin neljä ja puoli
vuotta siitä kun viimeksi kirjoitin tätä kirjaa. Mikään
ei oleellisesti ole muuttunut elämässäni; kuten kirjaa aloittaessani olen tälläkin hetkellä ”yksin kotona Ruotulassa, kouluaikaisessa yläkerranhuoneessani,
jonka akkuna antaa koilliseen”. Tosin isä on nyt pysyvästi muuttanut muualle,
yhteen ystävänsä kanssa. He asuvat vain noin puolen kilometrin päässä täältä,
ja käyn lähes joka päivä heitä katsomassa. Isä tarvitsee apuani lähinnä
tietokoneen käyttöön liittyvissä asioissa. Selkäni on edelleen kipeä ja veljen
perheen outo suhtautuminen minuun painaa mieltäni. Erityisen raskas tämä
tilanne on 94-vuotiaalle isälleni. Hän kovasti kaipaa pojantytärtään, joka on
hänet hylännyt – koska hän ei ole hylännyt minua.
Kesällä 2013
tapahtui asioita, joista jo edellä olen kertonut ja jotka nyt uudestaan ovat
nousseet pintaan aiheuttaen minulle unettomuutta. Isä oli valtuuttanut veljeni
huolehtimaan kesämökillämme tehtävistä kattoremonteista, ja tämä oli sitten
palkannut tyttärensä puolisoineen tekemään työn. Minulta ei kysytty mitään,
minkäänlaista kilpailuttamista ei tapahtunut, ja tuolloin jo lievästi
dementoituneelta isältäni näin rokotettiin tuplasti ammattimiehen tuntipalkka.
Jo edellisenä kesänä oli tehty vielä suurempi remontti samalla periaatteella,
salassa minulta. Työtä siis tehtiin harrastelijavoimin, suurella hartaudella,
ja kun jälkeen päin kyselin tarjouksia eri liikkeistä, tulin tulokseen, että
ylihintaa oli maksettu ainakin 5000 euroa.
Valtuutuksensa
nojalla veljeni katsoi myös voivansa määrätä ketä tontilla saa olla. Kesällä
2012 en halunnut oleskella siellä remontin aikana, koska tiesin että minusta ei
pidetä. Näin paljon vielä siihen aikaan luotin veljeeni. Kesän 2013 alussa isä
pyysi minut sinne turvamiehekseen, ja parin viikon kuluttua hän aivan yllättäen
ilmoitti, että minun on poistuttava. Veljeltäni oli käynyt käsky.
En saanut
olla seuraamassa kuinka tulevan perikunnan omaisuutta hoidetaan. Miksi? Koska
veljentytär harhaisessa mielessään kuvittelee minun olevan hänelle vaarallinen?
Kirjeessään isälleni (7.3.14) veljeni kiistää itse koskaan väittäneensä minua
väkivaltaiseksi: ”Pikemmin olen pitänyt Mattia – aina, pienestä pitäen –
arkana ja pelokkaana kaikenlaisen fyysisen väkivallan suhteen.” Veljeni on
vaikeassa välikädessä, kun hänen toisaalta on myös puolustettava tytärtään ja
näin tavallaan mentävä mukaan tämän harhoihin. Vanhempien on vaikea myöntää,
että heidän lapsensa olisi (vakavasti) sairas. Alempana samassa kirjeessä
veljeni ristiriitaisesti kirjoittaakin: ”Henkilö, joka käyttäytyy siten kuin
Matti viime kesänä … on riski itselleen ja ympäristölleen.” Mitenkä minä
sitten ”käyttäydyin”? Ja minkälaisen ”riskin” aiheutin? ”Uhkasin”, veljeni
kiellosta huolimatta, palata tontille seuraamaan remonttia. En kestänyt, että
minua pitempään enää tällä tavalla nöyryytettäisiin. Tuleville kesille oli
luvassa lisää remontteja, ja silloinkin minun oli määrä pysyä poissa. Näin
pesää oli tarkoitus vähitellen tyhjentää ennen tulevaa perinnönjakoa.
Kun tämä
vihdoin selvisi myös isälleni, hän päätti että kesän 13 remontti oli viimeinen,
jonka pojantytär siellä teki. Sittemmin veljeni ei enää ole ollut lainkaan
huolissaan siitä minkälainen riski ympäristölleni olen. Nyt taas hänenkin
puolestaan hyvin sovin turvamieheksi isälle, joka tuona kesänä painostettiin
ajamaan minut tontilta. Kuulin myöhemmin isältä, että veli olisi ollut kovasti
”huolissaan” minusta; että minut täytyisi saada johonkin hoitoon. Isän käsitys
taas on, että olen vuosi vuodelta tullut aina vain terveemmäksi – ja että
mitään pakkohoitoa en missään vaiheessa ole tarvinnut. Neuroosini ovat
vaikeuttaneet myös lähimmäisteni elämää, mutta ylivoimaisesti eniten niistä
olen tietenkin kärsinyt minä itse. Vaarallisena minua ei kukaan ole koskaan
pitänyt. Onkin ilmeistä, että veljelläni oli mielessään jokin pitemmän
tähtäimen suunnitelma, joka onnistuessaan olisi johtanut siihen, että minut
olisi julistettu oikeustoimikelvottomaksi ja sellaisena voitu ohittaa
perinnönjaossa.
Isän kirje
(15.8.2013 13:55) pojantyttärelle:
”Myin
pistoolit asekauppaan ja sain niistä hiukan rahaakin ja todistuksen myynnistä.
Olen kauan ollut aikeissa luopua pistooleista, mutta se on vain jäänyt
tekemättä. Kun nyt luovuin niistä, se ei johtunut siitä, että pitäisin Mattia
väkivaltaisena. Puheet Matin väkivaltaisuudesta ovat aivan perättömiä ja
loukkaavia. En ole havainnut Matissa vähäisintäkään taipumusta
väkivaltaisuuteen.”
Pojantyttären
vastaus (15.8.2013 23:44):
”Hyvä että
sait aseet myydyksi. Se että olemme olleet niistä huolissamme ei ole syntynyt
tyhjästä, vaan on seurausta Matin nettisivuillaan ja sähköposteissaan
esittämistä väkivaltaisista ajatuksista. Lisäksi kuten kai muistat hän tässä
taannoin uhkasi tulla Lappiin 'vaikka väkivalloin' estääkseen remontin.”
Tätä
kirjeenvaihtoa käytiin pitkään ja sen ei tietenkään pitänyt tulla minun
tietooni. Mutta sattumalta näin kävi kun taas kerran olin auttamassa isää
sähköpostin käytössä. Kirjeenvaihtoa tarvittiin dokumentiksi, jolla myöhemmin
yritettäisiin todistella, että isänkin mielestä muka olisin aivan kelvoton ja
suorastaan vaarallinen poika. Onneksi isä ei antanut narrata itseään tähän
näytelmään, jossa hänen vain odotettiin sotilaallisesti vetävän käden lippaan
ja kiittävän neuvosta: 'pistoolit on nyt toimitettu muualle, eikä Matti enää
pääse niillä tontille ammuskelemaan.'
Isän vastaus
(17.8.2013 17:28):
”Jäin
ihmettelemään viestissäsi lainausmerkeissä olevaa ilmaisua 'vaikka
väkivalloin'. Kenelle Matti olisi tällaisen uhkauksen esittänyt? En muista
sellaista kuulleeni Matin suusta tai kenenkään muunkaan kertomana. Tiedustelin
asiaa Matilta ja hän näytti minulle molemmat tämänkesäisen remontin kynnyksellä
sinulle lähettämänsä viestit, joissa väkivallasta ei mainittu mitään.”
Pojantytär
vastasi vielä tähän väittäen kuulleensa kyseisen ilmaisun, kun soitin isälle.
Isän kännykän ”volyymi oli niin lujalla”, että pojantytär ja hänen puolisonsa
muka olivat kuulleet myös minun puheeni. Tietääkseni isä ei koskaan kuuntele
kaiuttimen kautta, joten volyymin on täytynyt olla todella luja. Ja miksi minun
olisi täytynyt tulla isäni luokse ”väkivalloin”, sen sijaan että olisin vain
kävellyt portista sisään. Olisiko ehkä veljentytär ollut siellä tuloani
väkivalloin estämässä? Ilmaisu on siis aivan älytön, enkä siksikään ole
voinut sellaista käyttää. – Ja mitä ovat
”väkivaltaiset ajatukset” nettisivuillani. Miten ajatukset voivat olla
väkivaltaisia? Tarkoittaako tuo
kommunistivanhempien kasvatti niillä ehkä vääriä mielipiteitä – eli
”vihapuhetta”?
Näin
härskisti – sikäli kuin veljentytär ei olekaan sairas vaan pelkästään kylmä
pelinainen – isääni yritettiin vetää samaan rintamaan minua vastaan ja lopulta
saada hylkäämään minut. Olen siinä käsityksessä, että lapselta voidaan evätä
jopa lakiosa, jos hänet todetaan aivan kelvottomaksi kansalaiseksi:
parantumattomasti mielisairaaksi, huumeiden orjaksi tai paatuneeksi
rikolliseksi. Tämä juuri oli tuon kesäisen näytelmän juoni: lavastaa käytökseni
näyttämään psykoottiselta. On tapahtunut ennenkin, että aivan terve henkilö on viety pakkohoitoon. Veljeni perhe
on minulle edelleen reaalinen uhka, ja
on aivan tervettä reagoida siihen, esimerkiksi kirjoittamalla muistelmat. Ainut
aseeni tässä taistelussa on todellakin alusta lähtien ollut puhuttu ja
kirjoitettu sana. Ainoastaan veljeni ja hänen tyttärensä ovat nyt yrittäneet
turvautua väkivaltaan ja kai myös jonkinlaiseen lailliseen ryöstöön; he
yrittivät saada minut kahdeksi vuodeksi linnaan ja mahdollisesti vielä
maksamaan heille korvauksia.
Olisin tuona
kesänä halunnut puhua veljentyttären mahdollisesta sairaudesta, mutta sitä
pidettiin loukkaavana. Saatan ymmärtää hänen perusteettoman vastenmielisyytensä
minua – tai jotakin toista yhtä syytöntä ja täysin vaaratonta henkilöä –
kohtaan. Olen nimittäin myös itse kärsinyt samantapaisista oireista, en tosin
vainoharhoista. Olen ymmärtänyt vain ”projisoineeni” omaa ahdistustani johonkin
ehkä aivan neutraaliin henkilöön ja sitten pyrkinyt karttelemaan tätä. Koskaan
ei mieleeni tullut, että minulla olisi ollut oikeus vaatia tällaista henkilöä
karttelemaan minua. Jos minulle olisi selitetty, että veljentytär vain pitää
minua ”saastaisena”, olisin hyvin voinut pysytellä tontilta poissa remontin
ajan – edellyttäen, että hänen palkastaan olisi neuvoteltu myös minun kanssani.
Mielestäni hän olisi voinut tehdä urakan ilmaiseksi – kuten minäkin olen kaiken
perheen piirissä tehnyt. Ilmaiseksi olen hänen vaippansakin vaihtanut – mikä
häneltä ehkä jo on päässyt unohtumaan. Sillä niin paljon ovat hänen vanhempansa
minuun luottaneet, että antoivat ainoan tyttärensä, ja myöhemmin myös ainoan
poikansa, minun hoiviini, jotta saivat pitää vapaaillan.
Samassa
kirjeessä veljeni väittää minun harjoittaneen henkistä väkivaltaa, myös häntä
kohtaan. Valheelliset ihmiset kokevat kaiken totuudellisuuden henkisenä
väkivaltana; Weininger ja minä olemme ilmeisen hankalia tyyppejä tuolle
perheelle. Veli ei näe malkaa omassa silmässään. Kaikki nämä vuodet hän on
suhtautunut minuun kuin minua ei olisi olemassakaan. Eikö tämä ole pahimman
laatuista henkistä väkivaltaa?
Maaliskuussa
(2019) huomasin tapettien kaupunkiasunnon eräässä yläkerran nurkassa tummuneen.
Katto oli vuotanut, ja ilmoitin siitä heti isännöitsijälle. Oli tarkoitus pitää
palaveri, jossa olisi päätetty toimenpiteistä. Tietenkin ilmoitin asiasta myös
(olemassa olevalle) veljelleni; mutta mitään palaveria ei koskaan pidetty. Veli
oli taas sopinut vain isän kanssa, että hän huolehtii remontista, omalla
tavallaan. Isä toivoo, että minä ja veljeni yhdessä hoitaisimme yhteiset
asiamme ja myös hänen asiansa sitä mukaa kuin hän tulee kyvyttömäksi itse niitä
hoitamaan. Mutta veljeni ei neuvottele kanssani mistään.
Isä valittaa,
että vaivaamme häntä asioilla, jotka voisimme hoitaa kahden kesken. Toisaalta
hän on omasta aloitteestaan tullut väliimme
laatimalla testamentin. Emme voi nyt vapaasti kahdestaan päättää
perinnönjaosta. Isällä on valtaa, ja hän on valmis käyttämään sitä. Siksi
veljeni aina kääntyy hänen puoleensa ja sopii asioista ilman että minulle
kerrotaan mitään. Näin hän saa asiat menemään haluamallaan tavalla, kuten kävi
kesämökin remonttien ja nyt myös tämän kaupunkiasunnon remontin kohdalla.
Minä yksin
asun täällä ja minä yksin hengitän tätä huoneilmaa. Olisikin ollut luontevinta
että juuri minä hoidan remontin, ja mahdollisimman ripeästi. Mutta veljeni sai
vitkutella 8 kuukautta ennen kuin mitään tapahtui. Ihmettelin asiaa naapurin
tomeralle tyttärelle, joka myös oli huolissaan mahdollisesta homevauriosta ja
koko kiinteistön arvon alenemisesta, ja hän ehdotti, että hänen poikansa, jolla
on rakennusfirma, voisi hoitaa homman. Lähetin veljelle tekstiviestin, jossa
lyhyesti ilmoitin, että hän on nyt vapaa kaikista vastuista. Ilmeisesti hän oli
välittömästi kertonut yhteydenotostani isännöitsijälle, joka saman tien oli
soittanut naapurille ja vakuuttanut, että urakasta on jo sovittu toisen firman
kanssa. Kyseisessä firmassa ei ollut mitään vikaa, pallo oli koko ajan ollut
veljelläni, joka oli halunnut ensin selvittää, kuinka kustannukset
osakkeenomistajan ja taloyhtiön välillä jakautuvat. Naapurin tyttären edessä
veljenikin nöyrtyi; hän ei voinut enää lykätä asiaa pitemmälle, ja noin viikon
sisällä remonttimiehet jo olivat ovellani.
Isä on
antanut minulle luvan avata kaiken hänelle vielä tähän osoitteeseen tulevan
postin. Noihin aikoihin tuli pankista kirje, jossa ilmoitettiin aika, jolloin
isä voisi tulla muuttamaan testamenttia. Isä oli aikonut luopua ehdottomasta
tasajakoperiaatteesta ja jakaa omaisuuden päittäin: kaupunkiasunto minulle ja
kesäasunto veljelle. Minulla tietenkin heräsi epäilys, että veli olisi
tietoinen tällaisesta testamentin muutoksesta ja että juuri hän olisi tehnyt
asiassa aloitteen. Isä sitten perui ajan, mutta veljelläni saattoi hyvinkin
olla käsitys, että kaupunkiasunto tulee minulle, eikä hän siksi pitänyt
tarpeellisena kiirehtiä remonttia. Jossakin vaiheessa kärsivällisyyteni loppui,
ja päätin itse hoitaa asian. Veli ihmetteli mikä kiire minulla oikein on, ja
minä taas ihmettelin miksi hän viivyttelee, vaikka siitä ei ehkä mitään haittaa
olekaan – kun siitä kuitenkin voi olla haittaa. Puhelun lopuksi hän
haukkui minut ja täysin asiaan kuulumattomasti lyttäsi kaikki tekemiseni: koko
ikäni olen elänyt käytännön elämälle vieraana kyläfilosofina, yhteiskunnan
loisena, joka nyt arvostelee täällä kantasuomalaisten veronmaksajien varoilla
mukavasti eläviä ”turvapaikanhakijoita”. Hän sanoi kaikkien muidenkin vihdoin
huomanneen, minkälainen ”ääliö” olen, videoitanikaan ei enää katsota jne, jne.
Kirjalliselle toiminnalleni hän ei tietenkään anna mitään arvoa. – Koska ei
ymmärrä siitä mitään?
Jos sanoilla
voi tappaa, hän olisi sen tehnyt. Aloin saada rytmihäiriöitä ja lopetin
puhelun. Hän on hyvästä perheestä, mutta käyttäytyy kuin mainosradion
tiskijukka. – En tiedä ketään toista yhtä hyväosaista ja yhtä katkeraa ihmistä.
Onko minulla jotakin mitä hän minulta kadehtii? – Ehkä jonkinlaista sivistystä?
Tuo
puhelinsoitto oli syynä, että nyt vihdoin päätin jatkaa elämäkertaani. Aiheet
ovat raskaita, ei ole ollenkaan hauskaa kirjoittaa tällaista; mutta tämä on
elämääni, ja haluan jättää siitä dokumentin.
*
Mainitussa
kirjeessä isälleen veljeni kirjoittaa myös: ”Toinen väitteesi, siis että
minä olisin väittänyt Mattia väkivaltaiseksi on niin ikään perätön. Voisitko
esittää tällaisesta jonkin todisteen?” Hän siis ei muka muista mitään. Hän
ei suostu myöntämään mitään, mistä ei ole jotakin todistetta. Hän ”kiistää
kaiken”, kuten ehkä hänen lakimiehensä on häntä neuvonut – eli väittää isän
valehtelevan. Kun kerran tulin kotiin, tuona syksynä kun isä vielä asui täällä,
löysin hänet puhumasta puhelimessa veljelleni. Hän oli vaipunut tuolillaan kaksinkerroin,
ja hänen kasvonsa olivat aivan punaiset, kun hän huusi luuriin kysyen mitä tämä tällainen oikein on,
että kilttiä ja kiusattua Mattia nyt yht'äkkiä on alettu väittää
väkivaltaiseksi. Veli oli tähän vastannut, että kilttejä ja kiusattujahan ne ovat
kaikki kouluampujatkin. Hän ilmeisesti piti kiltteyttäni vahvimpana todisteena
tuhmuudestani. Isää tämä logiikka ei vakuuttanut, ja pian puhelu, jota
ilmeisesti oli kestänyt hyvin pitkään, lopetettiin.
Eräs
tärkeimmistä ja varhaisimmista kiusaajistani on tietenkin juuri veljeni, ja hän
parhaiten tietää mistä puhuu. Toinen kiusaajani, selkäni taittanut Tikkanen,
myös heti tekonsa tehtyään alkoi hankkia minulle lähestymiskieltoa. Nämä
hengenheimolaiset hyvin ymmärtävät toisiaan; pahoinpitelyä veljeni ei ole
kommentoinut juuri muuten kuin ihmettelemällä, että siltä taholta ei vielä
mitään tutkintapyyntöjä ole tehty, ja on selvästi pahoillaan, että yhäti vain
eräskin totuudenpuhuja saa juosta
vapaana.
Tuona kesänä,
2013, kerran tuskaisena kysyin kälyltäni, mistä minua oikein syytetään – kun
minua näin vainotaan. Ja hän vastasi, ettei minua syytetä mistään. Tuli –
kulunutta sanontaa käyttääkseni – 'kafkamainen olo'. En olekaan syyllistynyt
mihinkään; en vain ole toivottu henkilö tässä maailmassa, ja minut halutaan
eliminoida. Syntymäni oli veljelleni aikoinaan katkera pala, eikä hän ole sitä
vieläkään antanut anteeksi. Kesti pitkään ennen kuin ymmärsin tämän
yksinkertaisen tosiasian. Veljeni ei ole koskaan minusta – eikä vanhemmistaan –
pitänyt. Hän on halunnut päästä meistä eroon, mahdollisimman varhaisessa
vaiheessa; hänen oli päästävä opiskelemaan juuri 'teknillistä fysiikkaa', koska
sitä opetettiin vain Otaniemessä. Näin hänen muutolleen kotoa ja
kotikaupungistaan tuli sosiaalinen tilaus, eikä hänen tarvinnut sen enempää
sitä vanhemmilleen perustella. Tosin
muutto ei heti tuonut hänelle täyttä vapautta. Hän asui aluksi alivuokralaisena
professori Jorma Erkaman perheessä. Äiti soitteli sinne usein, ja professori joutui
kiusalliseen asemaan, kun hänen oli tehtävä äidilleni tiliä veljeni, aikuisen
ihmisen, menemisistä. Veljeni siis asui edelleen 'vanhempien' luona, eikä äiti
pitänyt siitä, kun hän sai näiltä kuulla, että poika vietti öitään myös
muualla.
Kihlakunnansyyttäjä
katsoi, etten ole syyllistynyt mihinkään rikokseen kertoessani myös muista
ihmisistä niiltä osin kuin he ovat esittäneet jotakin osaa minunkin elämässäni.
Voin siis rauhallisin mielin jatkaa kirjoittamista. En tee tätä
ansaitsemistarkoituksessa. Tämä oli yksi monista perusteista, miksi syyte
jätettiin nostamatta. Olen jo edellistenkin laitosten osalta turvallisesti
tappiolla. Haluan vain jättää jäljen, haluan että kirjani säilyy ainakin
kansalliskirjastossa. Jo muutaman kymmenen kappaleen painos riittänee tekemään
minusta kuolemattoman. Kuusi kappaletta kansalliskirjastoon, loput joillekin
valitsemilleni totuudellisille ja vakavamielisille kirjallisuuden
harrastajille.
Varsinaisesti
veljeni elämä alkoi kaatua päälleni vasta kun hän jo oli muuttanut Helsinkiin.
Siksi minun on myös voitava kertoa jotakin hänen vaiheistaan teekkarina.
Veljeni kapinallisuus oli kyllä aiheuttanut minulle turvattomuutta jo kun vielä
elin enimmäkseen onnellista lapsuuttani Kalevankartanossa, vuosina 57-65. Kun
veljeni oli oikein tuhma, äiti aina tarttui puhelimeen ja oli soittavinaan
kasvatuslaitokseen, johon minäkin sitten pelkäsin joutuvani. Olin kuullut
Kuhmalahdelta kotoisin olevalta kotiapulaiseltamme eräästä Maurista, jonka
vanhemmat olivat tämän hylänneet. Äidin kertoman mukaan lapsena usein
hätääntyneenä olin kysellyt häneltä, että käykö minullekin joskus kuten
”kuhmalahtelaiselle Maurille”.
Veljeni siis
käytöksellään synnytti riitoja ja minulle vaikeita pelkotiloja jo lapsena, ja
hän häiritsi perhe-elämäämme vielä kun jo oli muuttanut kotoa. Hänen sukupuolinen
holtittomuutensa aiheutti täällä komplikaatioita, kun vielä elin äidin ja isän
kanssa ja yritin epätoivoisesti pitää ehjänä jotakin, mikä meiltä kaikilta
joskus menee rikki. Jos pojalla on jotenkin ongelmallinen suhde äitiinsä, hänen
ei ole vaikea löytää tyttöjä, jotka ovat valmiit ”auttamaan” häntä. Itse en
mennyt tähän halpaan, vaan selvitin omat kompleksini viettämällä kymmenen
vuotta kulkurina.
Eräs 14
vuotta minua nuorempi, vuonna 1968 syntynyt tuttavani sanoi vihaavansa minun
sukupolveani. Itsekään en siitä suorastaan pidä, ehkä siksi, että kuulun tuon
sukupolven kuopuksiin. ”Minun sukupolveni” teki seksivallankumouksen, jota
aivan liian nuorena sain seurata äidin kanssa televisiosta. Tämä hämmensi
mieltäni ja häiritsi kehitystäni. Pakenin tilannetta sukeltamalla syksyllä 68
syvään neuroosiin, ja vasta nyt, 65-vuotiaana, olen pääsemässä takaisin
pintaan. Kohta mikään ei ole minulle enää ”saastaista”.
Vuoden
vaihteessa 18/19, kun olin hiekoittanut talomme ulkorappuja ja pihakäytäviä,
aloin saada outoja huimauskohtauksia, mikä ehkä oli seurausta siitä, että olin
kumarassa asennossa tullut voimakkaasti heilutelleeksi päätäni. Aluksi
pelästyin, että meniere-kohtaukset, joita en ollut saanut kymmeneen vuoteen,
olisivat taas alkamassa. Korvalääkäri, joka aikoinaan diagnoosin teki, oli
nimittäin sanonut minulle, että kymmenen vuoden päästä tauti menisi toiseenkin
korvaan. Huimaus kuitenkin osoittautui harmittomaksi asentohuimaukseksi, ja
sain sen kertasuorituksella oikaistuksi kääntelemällä päätäni ensiavusta
saamieni ohjeiden mukaan. Huimaus ei kuitenkaan aivan kokonaan lähtenyt,
lääkäri oli todennut myös niskajäykkyyttä ja arveli että pohjalla saattaa
vaikuttaa myös meniere.
Pian tämän
jälkeen minulle tuli nielemisvaikeuksia ja aamuista ruokahaluttomuutta. Ruoka
tuntui pysähtyvän jonnekin pallean yläpuolelle. Luin lääkärikirjaa ja
kuvittelin potevani milloin mitäkin kuolemaan johtavaa sairautta. Olin hyvin
jännittynyt, aloin kärsiä rytmihäiriöistä, ja aamuisin kun heräsin oli
ensimmäisenä juostava vessaan, kun maha meni kuralle. Olin kuin
kuolemaantuomittu, joka sellissään taas
herättyään makeasta unesta karuun todellisuuteen äkkiä muistaa, että tänään
hänet teloitetaan. Pelkäsin todella kuolevani ja paniikissa juoksin toisenkin
kerran läheiseen ensiapuun. Saatuani huomiota valkotakeilta pysyin taas vähän
aikaa rauhallisena. Mutta rytmihäiriöt pahenivat, ja eniten minua huolestutti,
että niitä alkoi tulla myös rasituksessa. Lopulta en meinannut uskaltaa ottaa
askeltakaan, kun heti alkoi tuntua muljahtelua. Pääsin vihdoin
rasituskokeeseen, jossa minulta otettiin EKG. Pelkäsin, ettei kokeesta tule
mitään, kun luultavasti jo ensimmäisellä polkaisulla alkaa muljahdella. Näin
tapahtuikin, ja kysyin lääkäriltä, onko minun lopetettava, mutta hän sanoi,
että kyse on harmittomista ylimääräisistä lyönneistä, ja käski jatkamaan.
Loppua kohden, kun rasitus koveni, muljahtelut kokonaan loppuivat, mitä lääkäri
piti terveyden merkkinä. Osoittauduin 64-vuotiaana selvästi keskimääräistä
parempikuntoiseksi, ja jos olisin vielä vähän pitempään jatkanut polkemista,
mihin hyvin olisin pystynyt, olisin kuulemma lyönyt kaikki ennätykset. Näin
lääkäri minulle sanoi, ja olen siitä lähtien ollut oireetoon – lukuun ottamatta
tuota yhtä poikkeusta, jolloin sain veljen korvilleni puhelimessa.
Kaikki
oireeni olivat ilmeisen psykosomaattisia. Elämäni oli ollut hyvin hektistä
viimeiset neljä vuotta; olin ollut mukana eräässä kansanliikkeessä ja
sosiaalisesti polttanut itseni loppuun. Tarvitsin jonkinlaista terapiaa, ja kun sitten joskus huhtikuussa
2019, kun vielä olin kriisissä, ovelleni ilmestyi kaksi tyttöä, jotka halusivat
keskustella kanssani Raamatusta, pyysin heidät sisään. En enää jaksanut olla
huolissani tällaisiin kohtaamisiin liittyvistä riskeistä. Minun oli saatava
jutella jonkun kanssa, kasvosta kasvoon. Tämä ensimmäinen visiitti tosin jäi
lyhyeksi, mutta myöhemmin toinen tytöistä tuli yhdessä isänsä kanssa ja
juttelimme vähän pitempään. Kolmannella kerralla tuli vain isä erään kaverinsa
kanssa, ja tällaisella kokoonpanolla sitten jatkoimme vuoden loppuun asti.
He olivat –
ja ovat edelleen – Jehovan todistajia. Minusta ei tullut Jehovan todistajaa,
mutta minusta tuli Jehovan todistajien todistaja. Myöhemmin jopa kävin muutaman
kerran heidän kokouksissaan läheisellä valtakunnansalilla. Kaiken jälkeen uskon
voivani sanoa, että Jehovan todistajat ovat huomattavasti keskimääräistä
parempia ihmisiä, ja minun on vaikea ymmärtää sitä suoranaista vihaa, mikä
heihin kohdistuu. Sanoinkin heille kerran päin naamaa, että minusta on parempi
järjestää sosiaalinen elämänsä liittymällä mihin tahansa hörhöklubiin sen
sijaan että hakisi seuraa ravintoloista. Tämä vähän hymyilytti heitä: he
ymmärtäsivät että vaikka en käsitä heidän oppiaan, haluan kuitenkin puolustaa
heitä ihmisinä.
Syksyllä 1968
oli tullut kaksi vanhaa naista, keväällä 2019 tuli samalle ovelle kaksi nuorta
naista – ja suuri ympyrä sulkeutui. Jehovan todistajat eivät enää ole minulle
saastaisia.
Synnymme
kaikki konformisteina. Vierastamme aluksi kaikkea vierasta. Nuoruuden
yhteisöllinen kapinallisuus, missä kaikki säännöt käännetään päälaelleen, ei
vapauta meitä konformismista. Joka aina toimii sääntöjä vastaan, on yhtä lailla
niiden vanki kuin se, joka niitä aina noudattaa. Yhdessä ei voi olla erilainen;
yhdessä on aina samanlainen.
Itse en ole
koskaan ollut kapinallinen, ja pitkään itsekin vierastin kaikkea vierasta.
Meillä esimerkiksi on isoisän peruja Hitlerin teoksen Taisteluni
ensimmäinen, elämäkerrallinen osa, johon vasta melko iäkkäänä uskalsin
tutustua. Ja kun myöhemmin kysyin kirjastotädiltä saman teoksen toista osaa,
minua kovasti pelotti, että mitähän täti nyt tästäkin ajattelee. Tieni tämän
teoksen ääreen oli pitkä; en avannut sitä kapinoidakseni. Olen aina etsinyt positiivista
kansallissosialismia ja positiivista kristinuskoa ja pyrkinyt
yhdistämään ne.
Hitleriä
arvostettiin vielä vuoteen 1938 asti suurena valtiomiehenä, jonka oli määrä
koota kaikki etnisesti saksalaiset heimot samojen rajojen sisään. Sotienvälinen
aika oli kansallisvaltioiden aikaa. Ensimmäisessä maailmansodassa suuret
monikansalliset imperiumit olivat kärsineet tappioita, ja tulevaisuus näytti
kuuluvan kansallisvaltioille. Ollakseen elinkelpoinen, kansallisvaltio ei voi
olla aivan pieni, ja siksi sen laajentaminen tietyissä rajoissa on perusteltua.
Hitler
kuitenkin ylitti nämä rajat. Mies, jota oli tervehditty suurena nationalistina,
halusikin suureksi imperialistiksi. Viimeistään Hitlerin rikottua Münchenin
sopimuksen muut imperialistit yhdistivät voimansa piirittääkseen Saksan. Ehkä
Hitler oli ainoastaan realisti. Pelkästään saksalaisten alueiden yhdistäminen
olisi vain tuonut vähän jatkoaikaa saksalaisuudelle. Myös tämä verrattain suuri
kansallisvaltio olisi ennen pitkää ajautunut jonkin voimakkaasti laajenevan
imperiumin syliin. Suurikin kansallisvaltio on tuhoon tuomittu niin kauan kuin
maailmassa on yksikin koko maailman herruutta tavoitteleva valtio. Hitler kai
näki että ainoa mahdollisuus puolustautua Yhdysvaltain, Englannin ja Venäjän
kaltaisia yleismaailmallista hegemoniaa
tavoittelevia imperiumeja vastaan oli hyökkäys niitä vastaan. Joko maailmasta
tulee kauttaaltaan saksalainen, myös etnisesti, mikä edellyttäisi laajoja
etnisiä puhdistuksia, tai sitten saksalaisuus – ja koko valkoinen rotu – tulee
häviämään. – Vai voisiko
myös joku Suomen kaltainen pieni kansallisvaltio sittenkin säilyttää
identiteettinsä myös maailmassa, missä on monia rotuja, jos vain sen sisäpuolelta
ei kukaan olisi avaamassa rajoja?
Voisiko usko vielä pelastaa Suomen, juutalaisten
historiasta ja mytologiasta puhdistettu usko kansallismieliseen
Jeesukseen? Aabraham aikoinaan teki liiton. Myös Jeesukselle tarjottiin
liittoa. Mutta hän kieltäytyi. Hän oli fiksu nuori mies, jolle varmasti olisi
löytynyt Rooman valtakunnasta jokin huippuvirka, mutta hän kesti kiusauksen;
hän oli tullut vain Israelin kadonneita lampaita varten. Israelilainen Jeesus
antoi esimerkin myös muiden maiden kansalaisille. Jokaista kansaa uhkaa
jakautuminen eliittiin ja rahvaaseen. Kaikki liitot aina vahvistavat eliitin
asemaa ja vastaavasti kurjistavat rahvaan asemaa. Kun eliitti oikein pääsee
vallan makuun, se uskoo jopa voivansa saada kansan lopulta itse edistämään omaa
tuhoaan. Se onnistui siinä 2000 vuotta sitten Israelissa, ja se näyttää nyt
onnistuvan siinä myös tämän päivän Suomessa. ”Ristiinnaulittakoon!” – tämä oli eliitin kanta, ja tähän huutoon yhtyi lopulta myös
juutalainen rahvas. He saivat mitä tilasivat: kansallismielisen Jeesuksen veri
tuli heidän ja heidän lastensa päälle.
Oliko tämä
kaiken loppu – vai vasta alku jollekin maailmanhistoriassa aivan uudelle
kehitykselle? Tuleeko Jeesus vielä takaisin, hallitsemaan maailmaa kaikkien
kansallisvaltioiden kaikkivaltiaana suojelijana? Vai tuleeko juutalaisuus
sittenkin voittamaan; sama juutalaisuus, jota vastaan Jeesuskin aikoinaan
omassa maassaan taisteli?
*
Jo kesällä
2018 oli alaovelleni tullut eräs adventisti kauppaamaan hengellistä
kirjallisuutta. Pyysin hänet peremmälle, kun juuri sillä hetkellä tunsin
tarvetta jutella. Ostin häneltä yhden, hänen itsensä kirjoittaman omakustanteen,
ja heti kohta kun kaupat oli tehty, hän alkoi tehdä lähtöä. Hän jätti minulle
kyllä puhelinnumeronsa, mutten koskaan soittanut. Miksi olisin soittanut, näin
kiireiselle miehelle. Hän oli jo pitkään ollut eläkkeellä, ja luulin että
meillä vanhuksilla olisi ollut aikaa myös hetken puhella hengellisistä ja
muistakin asioista. Tämä ensimmäinen tapaaminen oli siis minulle pettymys;
mutta hän sitten itse soitti, joskus paljon myöhemmin. Siitä lähtien olemme
harvakseen tapailleet; olen jo useamman kerran käynyt häntä katsomassa, ja hän
myös on pari kertaa käynyt täällä vastavisiitillä. Mutta aina hän vaikuttaa
jotenkin kiireiseltä, ja juttutuokiomme ovat jääneet kovin lyhyiksi – kun taas
Jehovan todistajien kanssa saattoi aivan huomaamatta vierähtää kolmekin tuntia.
Hän on kärsimätön ja vain haluaisi minun alkavan käydä adventtikirkossa, missä
oli kuulemma kerrankin ollut esiintymässä afrikkalainen mieskuoro. Tällainen
ohjelmisto ei kerro hyvää adventisteista. Seurakunnan vanhimpien – ja lasten
omien vanhempien – tulisi ymmärtää vastuunsa. Nuori kokematon tyttö tulee
herkässä mielentilassa seurakuntaan etsimään Jumalaa – mutta myöhemmin
löytääkin vain oman empiirisen itsensä, mustan miehen sylistä. Adventistit
kuten heistä aikoinaan irtautuneet Jehovan todistajat edistävät rotusekoitusta
– tai eivät ainakaan vastusta sitä – ja näin tuovat suurta onnettomuutta koko
ihmiskunnalle. Tosin samalla asialla tuntuu nykyään olevan koko kristikunta.
Syksyllä 2019
aloin käydä idylliseen ympäristöön Messukylän kirkkomaalle rakennetussa
”Mutterissa”, vaatimattomassa mutta viihtyisässä mutterinmuotoisessa
puurakennuksessa, missä Risto Rautkoski vaimonsa Mirja Rautkosken kanssa vetää
raamattupiiriä helluntaiherätyksen hengessä. Myöskään sieltä en koe saaneeni
tukea kaikesta juutalaisuudesta puhdistettavalle kristilliselle rasismilleni.
Ehkä vain olen joutunut ojasta allikkoon? Jehovan todistajat ja adventistit
nimittäin katsovat, että juutalaiset lakkasivat olemasta Jumalan valittu kansa
heti kun he olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen. Helluntailaiset sen sijaan
edelleen pitävät juutalaisia – ja jopa nykyistä Israelin valtiota – ”Jumalan
silmäteränä”. Israelia ei saa syystäkään arvostella, saati sitten rangaista. On
Jumalan asia tarvittaessa ojentaa omaa kansaansa. Jumala kyllä käyttää muita
kansoja rankaisunsa välikappaleena, mutta rankaisee sitten näitä
välikappalekansoja vieläkin ankarammin.
Ero
adventistien ja Jehovan todistajien välillä on, että jälkimmäiset eivät pidä
Jeesusta Jumalana. Adventistit tunnustavat kolminaisuusoppia – oppia jonka
ihmisjärki on luonut, mutta jota ihmisjärki ei voi ymmärtää. Kolminaisuusopin
tarkoitus onkin vain todistaa Jumalan käsittämättömästä suuruudesta. Muslimit
taas pitävät Jeesusta vain yhtenä pienempänä, tosin kunnioitettavana profeettana,
eivät minään lunastajana. Jehovan todistajat sen sijaan kyllä katsovat
Jeesuksen kuolemallaan sovittaneen ihmisten synnit.; mutta mutterilaisten
mukaan ainoastaan kolmiyhteinen Jumala, Pojan hahmossa, saattoi todella
sovittaa jotakin. Otto Weininger taas näki, että vain ihminen itse voi lunastaa
itsensä, että Jeesuskin vain lunasti itsensä; että hän elämällään ja
kuolemallaan vain antoi meille esimerkin. Jeesus kuoletti lihansa ja
tavallaan teki itsemurhan. Otto Weininger katsoi kaikista ihmisistä parhaiten
ymmärtäneensä Jeesuksen persoonaa, ja myös hän päätyi itsemurhaan. Adolf Hitler
ei nähnyt Jeesuksessa miehen mallia. Hänen väitetään saaneen vaikutteita
erityisesti Jörg Lanz von Liebenfelsiltä, joka eli pitkän ja arvokkaan elämän.
Mielestäni kenenkään ei pitäisi, etenkään nuorena, lukea Weiningeria, ellei
heti käden ulottuvilla ole jotakin vastamyrkkyä. Atos Wirtanen sanoi luettuaan
Schopenhaueria masentuneensa ja harkinneensa itsemurhaa; mutta sitten Nietzsche
oli hänet pelastanut. Minut on pelastanut Jörg Lanz von Liebenfels. Sama mies
aikoinaan pelasti myös elämässään eli naissuhteissaan täydelliseen umpikujaan
ajautuneen August Strindbergin.
*
Kävin vielä
viime yönä läpi kirjeenvaihtoani kesältä 2013. Erästä prinsessaa oli syvästi
loukannut, kun kesällä 1993 olin puhunut hänelle Weiningerista. Vain tämän
perusteella minua kategorisesti kiellettiin oleskelemasta tontilla aikana,
jolloin prinsessa tekee siellä remonttia. Näin oli muka sovittu isäni kanssa,
eikä minulla pitänyt olla siihen mitään sanomista.
Alkukesästä
minua kohdeltiin vain neurootikkona, loppukesästä jo potentiaalisena
murhamiehenä. Ei haluta myöntää, että suvussa myös muilla kuin minulla voi olla
mielenterveydellisiä ongelmia; myös muiden ongelmista halutaan tehdä minun
ongelmiani. Veljeni oli voimakastahtoinen lapsi, ja hänellä oli ongelmia,
joista vuosien saatossa tuli minun ongelmiani. Minusta, perheen heikoimmasta
lenkistä, tuli se, joka nyt virallisesti on sairas, ja aina kun tulee
erimielisyyttä, syyn katsotaan olevan minun neurooseissani.Tämä perhedynamiikka
toimii nyt jo toisessa polvessa. Lapsena minua kiusasi voimakastahtoinen
veljeni, nyt aikuisena minua kiusaa vähintään yhtä voimakastahtoinen veljeni
tytär. Hän kärsii vainoharhoista, mutta ei ole virallisesti hullu. Muutkin
ihmiset, jotka tuntevat minut jopa liiankin selväjärkisenä, kuitenkin tarpeen
vaatiessa, kun pelkäävät olevansa joutumassa alakynteen, mielellään
muistuttavat minua ”asemastani” viittaamalla diagnoosiini, joka tosin ei
todista mistään harhaisuudesta vaan päin vastoin tarkkanäköisyydestä, joka
tekee minulle todellisuudesta niin todellista, että olen koko ajan hätää
kärsimässä. En voi unohtaa mitään, en kykene vain ”nauttimaan elämästä”, vaan
aina uudestaan ja uudestaan minun on käytävä läpi aikaisempaa elämääni; en
halua pyytää syntejäni anteeksi, enkä myöskään halua antaa muille anteeksi
heidän syntejään; haluan käsitellä syntejäni, ja myös muiden syntejä,
viimeiseen hengenvetoon, ja toivon että myös muut tekisivät samoin. Kuten Otto
Weininger, minäkin samastun voimakkaasti Jeesukseen: ”Sitä varten minä olen
syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden
puolesta. Jokainen joka on totuudesta, kuulee minun ääneni.” Että Jeesus
olisi elänyt ja kuollut sovittaakseen myös muiden ihmisten synnit, on teologien
keksintöä. Eräs pitkäaikainen kaverini piti minua erittäin ”raskaana tyyppinä”
ja sanoi sietävänsä minua vain, koska ”pakotan” hänet ajattelemaan. Myös
hän on minut sittemmin hylännyt.
*
Adventisti
juuri soitti. Hän kutsui minua johonkin tänään adventtikirkossa pidettävään
tilaisuuteen. Kun sanoin että tämä päivä menee kirjoittamiseen, hän kehotti
minua heti heittämään kaikki turhat kiireet ja tulemaan kirkkoon. On kyse
tärkeästä esitelmästä, on kyse ”elämästä ja kuolemasta”. Saadakseni jo itse
puheluun jotakin hengellistä sisältöä, tein hänelle kysymyksen Aabrahamista ja
Iisakista. Mutta hänellä itsellään oli niin kova kiire, ettei hän ehtinyt
vastata; hän oli juuri laatimassa mainoksia ja kirjoittamassa juttua kirjastaan
johonkin lehteen
Käsittääkseni
Jahvelle otollinen, ”vanhurskas” ihminen ei koskaan seuraa ”omaatuntoaan” tai
mitään ihmisten luomaa moraalia, vaan kaikessa sokeasti tottelee Jahvea. Jos
Jahve vaatii häneltä lapsiuhria, hän toimittaa sen. Aabraham osoitti Jahvelle olevansa
valmis uhraamaan tälle jopa ainoan laillisen poikansa, ja näin hän sai armon
Jahven edessä. Jahven sokea totteleminen edellyttää, että hän jatkuvasti kulkee
rinnallamme antamassa ohjeet jokaista yksityistapausta varten. Mutta milloin
viimeksi Jahve on opastanut ihmisiä samalla tavalla kuin hän aikoinaan opasti
Aabrahamia? Hän on pysynyt hiljaa, ja siksi ihmiset ovat jääneet omien
tuntojensa ja eettisten käsitystensä varaan, joiden väitetään johtavan harhaan.
*
Saksassa
luotiin 30-luvulla erikoinen ”saksalainen uskonto”, jonka viides teesi kuuluu
seuraavasti:
”Saksalainen
uskonto ei ole mikään ilmoitususkonto kristillisessä mielessä. Se perustuu
enemmänkin luonnolliseen jumalallisten voimien ilmoitukseen maailmassa ja
ihmishengessä. Meidän jumalansanamme kaikuu kirkkaana ja selvänä sydämissämme.
Sinne on 'pyhä kirjamme' kirjoitettu, tuo 'kolmas testamentti', josta jo
Mestari Eckart puhuu. Onhan suurinta mielettömyyttä, että Kantin ja Goethen
kansa lainaisi ilmoituksiaan juutalaisilta. Nykyaikana erikoisesti on
mielettömyyden huippu, että juutalaisten kirjoituksia tulisi pitää edelleen
uskontomme ainoina kelvollisina ilmoitus- ja evankeliumikirjoina.”
Nyt
adventisti taas soitti ja pyysi anteeksi aamuista hötkyilyään. Hän lupasi
yrittää rauhoittua. Sanoin että hänen täytyy hiljentyä ja etsiä Jumalaa omasta
rinnastaan. Kehotin häntä, sen sijaan että hän nyt tukka putkella rientäisi
kuulemaan jotakin huippuevankelistaa, pysymään kotona. Angelus Silesiuksen
sanoin: ”Pysähdy, mitä kuuletkaan? Taivashan on sinussa. Jos etsit Jumalaa
muualta, tulet tyystin pettymään.”
Saksalaisten
ajattelijoiden (Denker) ja runoilijoiden (Dichter) Jumala on jotakin aivan
muuta kuin pyöveleiden (Henker) ja tuomareiden (Richter) jumala.
Juutalaisuutta, juutalaista henkeä, ei voi liittää mihinkään erityiseen rotuun
tai kansaan. Sitä esiintyy tasaisesti kaikkialla maailmassa. Maailmanhistoria
on ollut taistelua näiden kahden hengen, sanokaamme semitismin ja
antisemitismin, välillä; ja nyt moni uskoo historian päättyneen – semitismin
voittoon.
Eräs
semitismin 'voitto' oli kun Jeesus Nasaretilainen, maailmanhistorian kuuluisin
antisemiitti, lyötiin ristille. Hyvin pian tämä voitto kääntyi semitismin
katkeraksi tappioksi. Toinen semitismin voitto oli Nürnbergin oikeudenkäynti,
suurin purim-juhla sitten Esterin päivien. Ja nyt antisemitismi taas nostaa
päätään. Tämä ei ole Euroopassa sen
enempää 'oikeistolainen' kuin 'vasemmistolainenkaan' liike; on syntymässä
antisemiittinen konsensus, yli puoluerajojen. En tarkoita puolueiden johtajia,
vielä tässä vaiheessa, vaan puolueiden jäsenkuntaa ja äänestäjiä.
Semiittien
hätä on nyt suuri. Semiitteihin on luettava myös kaikki kristikunnan Jahven
palvojat. Kovalla kiireellä ollaan laatimassa vihapuhelakeja, joiden nojalla
nuhteettominkin kansalainen voidaan tuomita vuosiksi vankilaan vain sen
perusteella että hän on kyseenalaistanut tietyn myyttisen luvun ”kuusi
miljoonaa”. On kyllä myönnetty, että mikään tutkimus ei toistaiseksi puolla
käsitystä, että saksalaisten keskitysleireillä olisi tapettu juuri näin paljon
juutalaisia. Kyse on juutalaisten pyhästä luvusta; se löytyy juutalaisten
kirjoituksista jo ajalta paljon ennen jonkun Hitlerin valtaannousua.
Semiittinen hegemonia Euroopassa halutaan nyt betonoida, ei tieteellä vaan uskonnolla,
joka ehdottomasti kieltää kyseenalaistamasta mainittua lukua. Tälle uskonnolle
on luotava vastauskonto.
Ratkaisun vuodet
Ei ole
tavatonta, että poika jossakin vaiheessa ottaa etäisyyttä äitiinsä. Tämä on
aivan tervettä. Kun minulla ei ollut omaa naista, minua ajoi pelko, että joudun
naimisiin äidin kanssa. Varhaisnuoruudessani, kun jo olin alkanut saada
siemenvuotoja, aina istunnon jälkeen tarkkaan puhdistin vessanpytyn – pelossa
että äiti voisi tulla mahdollisesti virtsaan sekoittuneesta siemenestäni raskaaksi.
Kun vielä
asuin kotona, kokemattomana teekkarina, minua myös häiritsi äidin alastomuus,
jota hän ei aina ymmärtänyt minulta kätkeä. Eräänä aamuna, kun avasin silmäni,
näin hänet Eevan asussa seisomassa huoneeni ovella. Hän kai oli vain tullut
katsomaan, joko hänen vauvansa on hereillä ja valmiina aamupalalle. Kun joskus
varovasti yritin puhua hänelle tästä vaikeasta aiheesta, hän vastasi, ettei hän
omassa kodissaan ala asettaa itselleen mitään rajoituksia. Ja minulle ei jäänyt
muuta mahdollisuutta kuin alkaa etsiä asuntoa.
Äiti 2.10.78
aamulla: ”Olen pakahtumaisillani. Itku kurkussa koetan elää ja puuhata. Matti
muutti kotoa. (…) Hänen tyhjä huoneensa saa minut itkemään ääneen. En voi
näyttää Matille tätä tunnetta. Iloitsen siitä, että hän kasvaa irti kodista ja
opettelee elämään yksin. Tämä alku vain ottaa koville.”
Löysin
hellahuoneen Pohjolankadulta ja kärvistelin siellä kolmisen kuukautta; sitten
poikkeuksellisen kylmä joulukuu (1978) pakotti minut muuttamaan. Tammikuun
asuin Hervannassa erään nuoren asuntosäästäjän alivuokralaisena. Hän oli
minulle henkisesti hyvin vieras, vallasihminen, joka aina muistutti minua
asemastaan; että hän asui ”omassa” aunnossaan ja että minun oli aina
väistyttävä hänen tieltään. Kenkäni eivät saaneet olla eteisessä eivätkä
astiani keittiössä; minun piti olla lähes näkymätön. Sain toki käyttää
keittiötä, mutta minun oli aina poistuttava sieltä heti, kun hänellä tuli sinne
asiaa. Seuraavat kolme kuukautta asuin kalustamattomassa kaksiossa
Keltinkadulla. Toukokuun asuin Vanhalla Domuksella ja – toisen kerran
elämässäni – vakavasti harkitsin itsemurhaa.
Minut pelasti
Tukholma, missä lyhyen aikaa toimin ikkunanpesijänä asuen tuttavieni, toisten
tamperelaisten nurkissa. Näin alkanut elämäni asunnottomana kulkurina päättyi
vasta 1.12.1986, kun pääsin muuttamaan isän ja äidin ostamaan ensimmäisen
kerroksen yksiöön Elianderinkadulla. Siellä minua häiritsi toisaalta ”yläkerran
alapesuallas”, toisaalta kellarin panssariovet.
Olen
parantumaton neurasteenikko; helpotusta vaivaani olen saanut ensin matkoiltani,
joille vielä Elianderinkadultakin pakenin – olin edelleen kulkuri, tosin en
asunnoton – ja myöhemmin akustisesta rauhasta, jonka vihdoin löysin täältä
lapsuudenkodistani. Pitkä marssini peräkamarista etukamariin on päättynyt. Olen
tehnyt laajan kierroksen, joka ehkä oikealla perhepolitiikalla olisi voitu
välttää.
Miten minulle
käy kun isä kuolee ja minun täytyy muuttaa muualle? Veljeni on purkanut
isälleen mieltään, kun tämä on elänyt niin vanhaksi. Isä jäi orvoksi
39-vuotiaana ja sai perinnöksi suuren huvilan. Veljeni oli katkera siitä, että
hänellä ei vielä kuusikymppisenäkään ollut omaa huvilaa. Kälyni odotti eli
toivoi – sen saatoin myös kuulla hänen äänestään kerran puhelimessa – että
isämme olisi menehtynyt jo noin vuonna 2006 vakavaan munuaisvaivaan, johon hän
vuoden 2003 lopussa sairastui mutta josta hän tähän mennessä on jo täysin
toipunut.
Olen
kehottanut isää elämään mahdollisimman pitkään, jos ei muuten niin ihan
piruuttaan. Veljeni on asettanut isälle ehtoja, joilla hän on painostanut tämän
”tahtomaan” mitä ihmeellisimpiä asioita. Ehdottomasti kieltäytymällä huvilan
yhteisomistuksesta kanssani ja väittämällä ettei kykene sitä markkinahintaan
itselleen lunastamaan, hän on saanut isän testamentissaan ”tahtomaan”, että minun
on luovuttava puolikkaastani jonkun kolmannen tahon sanelemaan hintaan – vaikka se, mitä isäni puhtaasti
tahtoo, on vain, että huvila pysyy suvussa.
Isä toivoo, että saisin oleskella huvilalla vielä sittenkin,
kun se on veljeni omistuksessa, mutta veljeni tuskin tulee tätä isän toivetta
täyttämään. Hän on saanut isän ”tahtomaan”, että oleskeluani tontilla
rajoitetaan jo nyt, vetoamalla siihen, että remontit muka olisivat jääneet
tekemättä, jos minä niiden aikana olisin tullut tontille.
Veljelleni on edullista, että asun tässä lähellä isää ja että
olen päivittäin hänen käytettävissään. Toisaalta häntä harmittaa, että asun
näin mukavasti, ja vielä ilmaiseksi. Kun muutin tähän, tein täällä töitä
melkein kokopäivätoimisesti, ja sovimme että sitä vastaan saisin täyden
ylöspidon. Tästä aika pian luovuttiin; olen noin viimeiset 7,5 vuotta maksanut
omat ruokani, mutta toisaalta myös vastuuni ovat vähentyneet. Taloyhtiö ensin
ulkoisti ruohonleikkuun ja viime talvena myös lumityöt.
Pari viikkoa sitten isä taas alkoi puhua levottomia, kun veli
oli käynyt visiitillä. Oliko veli ehkä ottanut esille hänen mielestään liian
edulliset ehdot, joilla saan tässä asua. Onko veli näin ajamassa minua tältäkin
tontilta, jo isän elinaikana? En tiedä. Mutta tämä pelko sai minut taas
kirjoittamaan. Minulla ei tässä maailmassa, ainakaan sukulaisiani vastaan, ole
muuta asetta kuin ”puhuttu ja kirjoitettu sana” – tosin nämäkin aseet on
minulta yritetty riistää.
Pienellä eläkkeelläni (834,52e/kk) en pärjää vapailla
markkinoilla. Asumiseni täällä olen kyllä mielestäni moninkertaisesti
hyvittänyt erilaisilla palveluilla, joista en ole isältäni (tietenkään) mitään
veloittanut. Ja vaikka saisinkin ansiotonta etua, eikö sen voisi nähdä vain
kompensaationa veljeni tekemistä puhalluksista.
Veljen visiitin jälkeen minulla meni taas pitkään, ennen kuin
sain muistisairaan isäni rauhoitetuksi ja vakuuttumaan siitä, että jos minä
joudun tästä lähtemään, hänkin menettää paljon. Lopulta isä, jolla ei ole
rahapulaa, enempää kuin veljellänikään, piti itsestään selvänä, että tämän
harmonisen yhteiselämämme on saatava jatkua entiseen malliin.
Veljeni asunto Helsingissä on menossa remonttiin, ja hän
joutuu evakkoon. Hän kysyikin silloin puhelimessa minulta haastavasti, miltä
minusta tuntuisi, jos hän vaimoineen tuppautuisi ”minun” asuntooni – kuten kai
hänen mielestään olin tuppautunut muka hänen kesämökilleen. Vastasin, että
totta kai hänellä on oikeus tulla tänne, jos se vain isälle sopii – ja miksi ei
sopisi. Tuo hänen kysymyksensäkin viittasi siihen, että häntä häiritsee se
suhteellinen rauha, jonka elämäni illassa olen vihdoin löytänyt. – Toivon
että isä elää reilusti yli 100 vuotta, jotta minäkin vielä hänen eläessään
ehdin miehen ikään.
*
Vanhempieni
avioliitto ei ollut onnellinen, ja erityisen vaikeata heillä oli, kun isä
eläkkeelle jäätyään (1.8.1988) ryhtyi globetrotteriksi. Äidin päiväkirja kertoo
riidoista, jotka huipentuivat isän 2.1.92 ilmoitettua lähtevänsä kalliille
matkalle Etelä-Amerikkaan. Jo aivan vuoden 90 alusta olin alkanut käydä välillä
jopa päivittäin vanhempiani katsomassa. Minun kävi äitiä sääliksi, ja pelkäsin,
että hän tekisi itselleen jotakin pahaa. Olin jo luopunut yrityksistäni koskaan
perustaa omaa perhettä, ja tein paluuta äidin syliin:
”Matti on
vieraillut useammin ja tullut avoimemmaksi” (19.4.90); ”Matti asui pitkään
kotona, lähti tiistaina 8.10. Elianderinkadulle kotiinsa.” (13.10.91); ”Matti
on yöt asunnossaan. Syömässä hän on käynyt täällä kotona joka päivä viime
viikkoina.” (1.1.92) ”Olen yrittänyt jaksaa ja olen iloinnut kun Matti käy nyt
mielellään kotona ja on tasapainoisempi. (…) Alan valmistaa ruokaa. Matti tulee
pian.” (6.1.92); ”Matti on käynyt joka päivä. Auttoi lumitöissä. Olen
masentunut ja tuntuu että suhteeni isään on lopussa.” (5.2.92) ”Matti ei ole ollut
matkoilla syksyn jälkeen. Hän on usein käymässä luonamme” (2.4.93); ”Matti on
ollut matkalla helmikuun lopusta asti. Hän palailee hiljalleen kotiinpäin
Espanjasta. Saamme usein viestejä häneltä.” (19.5.94)
Tämän jälkeen
(19.5.94) äidin päiväkirjaan ei enää tullut merkintöjä; ja vähän myöhemmin hän
alkoi kulkea isän mukana matkoilla. Kerran lentokoneessa, matkalla Japaniin,
hän oli sanonut isälle, ettei tämä nyt
kovin onnistunut matka ollut. Hän oli jo muistisairas, mikä aluksi
helpotti heidän tilannettaan; 90-luvun loppu oli kai heidän avioliitossaan
verrattain seesteistä aikaa, eikä äiti ehkä myöskään enää niin kovasti
ikävöinyt minua Kun joskus soitin hänelle, hän vaikutti poissaolevalta ja
puhelut jäivät lyhyiksi. Hän katseli ”Kauniita ja rohkeita”, mitä hän vielä
terveenä ollessaan oli pitänyt aivan hömppäohjelmana.
Vuodesta 1996
saatoin keskittyä kirjoittamiseen. ”Paras vaeltaja ei jätä jälkiä.” Tämä oli
ollut tunnuslauseeni siihen asti; ja nyt menin toiseen äärimmäisyyteen. Kävin
intensiivistä kirjeenvaihtoa seitsemällä kielellä, ja siinä ohessa luonnostelin
esseitä, joita vuosina 2007-2012 julkaisin kokoelmieni Veri ja raha ja Tahto
arvoon eri laitoksissa. Tosin jo 80-luvulta lähtien olin lyijykynällä
aloitellut erilaisia käännöstöitä, jotka pitkäksi aikaa jäivät keskeneräisiksi.
Viimeisin suomennokseni on Oswald Spenglerin Ihminen ja tekniikka (2014).
Ensimmäisen piirron olin vetänyt siihen jo 80-luvulla, ja vielä loppuvaiheessa
valmistumista lykkäsi poliisilta veljeni ja veljentyttäreni toimeksiannosta
tullut kutsu kuulusteluun.
Kuulustelu
Kesken
tärkeän käännösrupeaman sain poliisilta 29.1.2014 päivätyn kirjeen. Minun oli
tultava 10.2. klo 12.30 esitutkintaan rikoksesta epäiltynä. Nimikkeet, joita
tekooni sovitettiin, olivat yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen ja
kunnianloukkaus. Mikä tuo teko tarkalleen oli, sitä minulle ei koskaan
kerrottu.
Kuulustelun
aluksi poliisi luki minulle lakia: että esimerkiksi kunnianloukkauksesta
maksimirangaistus on 2 vuotta ehdotonta vankeutta. Heti perään hän lisäsi, että
yleensä siitä selviää sakoilla, jotka voidaan hoitaa poliisin kanssa ilman
mitään oikeusprosessia. Olin jo puhelimessa heti kirjeen saatuani kysynyt
poliisilta, kuka on tehnyt tutkintapyynnön. Kun hän oli vastannut, että veljeni
ja veljeni tytär, kysyin onko mahdollisesti kyse elämäkerrastani, jossa
kirjoitan myös heistä. Vaikutti siltä kuin hän ei olisi tiennyt mistään
elämäkerrasta; hän puhui vain joistakin nettikirjoituksista.
Olin tehnyt
ensimmäisen virheen. Jo tuo kysymykseni on ehkä tulkittu tunnustukseksi.
Ymmärrän hyvin, että kirjani saattaa loukata monia henkilöitä; en kuitenkaan
nähnyt syyllistyneeni kunnianloukkaukseen, koska olen pysynyt totuudessa. En
myöskään katsonut laittomasti levittäneeni yksityiselämää koskevaa tietoa. Olen
kertonut toisten elämästä vain siltä osin, kuin siitä on tullut myös osa minun
elämääni. Olen kirjoittanut nimenomaan omaelämänkerran, pyrkimättä erityisesti
”maalittamaan” muita.
Toinen virhe
oli, kun ruksasin johonkin paperiin kohdan, jossa haluan osallistua
”syyllisyyteni selvittämiseen”. Minulla olisi myös ollut mahdollisuus ”olla
myötävaikuttamatta syyllisyyten(i) selvittämiseen” – mutta ei mahdollisuutta
myötävaikuttaa syyttömyyteni selvittämiseen; ja siksi minulle ei jäänyt
parempaa vaihtoehtoa. Ruksaamalla tuon mainitun kohdan en mielestäni myöntänyt
syyllistyneeni mihinkään. Ymmärsin osallistuvani vain syyllisyyteni asteen
selvittämiseen. Sukulaiseni olivat lähteneet kokeilemaan kepillä jäätä, ja
uskoin poliisin jo naamastani näkevän, että syyllisyyteni aste todellakin on
pyöreä nolla.
Poliisi oli
jo puhelimessa sanonut, että kuulustelussa asetelma voi vielä kääntyä aivan
toiseksi; ja itse kuulustelussa hän vielä toisti, että poliisi ei ole kenenkään
puolella. Eikö sittenkään, kun jo on ottanut jutun esitutkintaan? Poliisille on
tietenkin noloa, jos esitutkinta joudutaan keskeyttämään tai jos juttu
lähetetään syyttäjälle ja se tulee sieltä bumerangina. Poliisi siis kyllä oli
jo puolensa valinnut ja pelottelemalla minua vankilalla yritti saada minut
vaikka syyttömänäkin maksamaan sakot. Häntä ei kiinnostanut totuus, enempää
kuin Pilatusta; hän vain halusi tehdä tulosta. Minulle taas merkitsee totuus ja
vain totuus; halusin hänen ymmärtävän mitä kaikkea minun ja sukulaisteni
välillä kaiken kaikkiaan on tapahtunut.
Halusin siis,
että juttu menee oikeuteen. Mutta kun luin
kuulustelupöytäkirjan, huomasin siellä lähtöoletuksen, että asia voidaan
ratkaista myös kansliapäätöksenä, ilman asianosaisten läsnäoloa. Pyysin
poliisia korjaamaan pöytäkirjaa tältä osin, ja kun uudelleen valmistauduin
allekirjoittamaan, huomasin, että mitään muutosta ei ollutkaan tehty. Nyt
poliisin oli vihdoin poistettava tuo lähtöoletus, ja saatoin allekirjoittaa.
Tein paljon virheitä, mutta selvisin sittenkin aika hyvin ilman
avustajaa. Virhe oli sekin, että hain sovittelua –
mihin sukulaiseni eivät tietenkään suostuneet. Myös se tulkittiin kuin muka olisin myöntänyt
syyllistyneeni johonkin ja että sovittelulla vain pyrin saamaan lievemmän
rangaistuksen. Itse ymmärsin sovittelun niin, että veljeni olisi siinä voinut
pyytää minulta anteeksi ja vetää tutkintapyyntönsä takaisin. Mutta
sukulaisillani oli vain tarkoitus selvitä minusta mahdollisimman siististi;
tikullakaan he eivät halunneet tällaiseen saastaan kajota. ”Ammattilaiset
hoitavat” – tämä oli veljeni vastaus silloinkin kun olin ihmettellyt, miksi hän
ei käy vanhainkodissa äitiä katsomassa.
Minulla oli
naiivi käsitys, että vaikka poliisia ei totuus kiinnosta, niin viimeistään
oikeudessa asiamme perin pohjin selvitetään, jolloin veljeni voisikin lopulta
löytää itsensä syytettyjen penkiltä. Millä perusteella poliisi oli kutsunut
minut kuulusteluun? Oliko hänelle vain toimitettu joitakin katkelmia
nettisivuiltani, missä myös elämäkertani on luettavissa? Kuulustelussa hänelle
näytti tulevan yllätyksenä, että olen kirjoittanut kokonaisen kirjan
vaiheistani ja julkaissut siitä jo useita laajennettuja paperilaitoksia
nimikkeellä Äitiä ikävä. Kun hän sai kuulla tämän ja näki viimeisimmän
laitoksen kädessäni, hän vaikutti kiinnostuneen yllättyneeltä, ja kun kerroin
muustakin kirjallisesta toiminnastani, hän halusi ottaa ylös tiedot kaikista
julkaisuistani. Ajattelin jo, että juttu päättyy nyt tähän; poliisi huomaa,
että häntä on johdettu harhaan, lähettämällä hänelle joitakin asiayhteydestä
revittyjä katkelmia, ikään kuin kyse olisi puoleltani ollut vain
pahantahtoisesta, puhtaasti häväistystarkoituksessa tapahtuneesta huutelusta
sosiaalisessa mediassa tai muualla. Toisaalta mieleeni nousi eräs Kari
Suomalaisen piirros ajalta kun Hannu Salamaa vainottiin. Kuvassa poliisit
muistaakseni pyörittelivät kädessään Salaman kirjaa Juhannustanssit,
jonka pohjalta syyte oli nostettu. Yksi poliiseista arveli, että Salamaa kai on
pidettävä rikoksen uusijana, koska hän kuulemma aikaisemminkin on kirjoittanut
kirjoja.
Asiassa tuli
Sisä-Suomen syyttäjänvirastosta 30.4.2014 päivätty päätös syyttämättä
jättämisestä. Kolme kuukautta olin saanut elää epävarmuudessa. Kiusa se on
pienikin kiusa.
*
Juhlasta,
josta nyt olen ”palannut arkeen”, en vielä ole kertonut mitään. Kun kirjani oli
todettu lailliseksi, otin siitä vielä neljännen, hiukan edellistä laajemman
laitoksen, joka ilmestyi painosta kesällä 2015. Syksyllä käynnistyi maassamme
rajavalvonnan palauttamista vaatinut Rajat kiinni -liike. Seurasin suoraa
lähetystä Helsingissä 19.9. pidetystä suuresta mielenosoituksesta. Eräässä
kansallismielisten keskusteluketjussa ehdotettiin 24.9., että myös Tampereella
järjestettäisiin vastaavanlainen tapahtuma; ja heti ilmoittauduin mukaan. Aivan
lokakuun alussa (2.10) olin sitten Koskipuistossa, elämäni ensimmäisessä
mielenosoituksessa. Olin jo täyttänyt 60-vuotta, ja muutenkin paikalla näkyi
olevan selvästi kypsempää väkeä kuin anarkistien vastamielenosoituksessa.
Jo kesällä
2013 olin käynnistänyt videotuotannon lähinnä kansallismielisistä aiheista,
mutta nyt aktivoiduin myös kadulla. Seuraava Tampereen RK-mielenosoitus oli
24.10, ja sen virallinen järjestäjä olin minä; Koskipuistossa tehtäväni oli
ollut vain kuvata tapahtumaa. En kertaa tässä koko historiaa, josta olen
esittänyt oman tulkintani youtubessa, johon olen ladannut yli 500 videota,
joita on jo katsottu yli puolimiljoonaa kertaa. Muutama videoistani on
perättömien ilmiantojen perusteella poistettu; mutta ainakin osa myös näistä
poistetuista löytyy vk-seinältäni. Facebook ja youtube ovat raskaalla kädellä
alkaneet poistaa kansallismielistä aineistoa; mutta onneksi on vielä vk, mihin
ei tietääkseni vielä minkäänlainen sensuuri ole iskenyt.
Suomi on nyt
tuuliajolla. Valtio ei enää ole turvaamassa kansalaisten sananvaputta.
Yksityiset ulkomaiset yritykset eivät tietenkään kanna tässä mitään
yhteiskuntavastuuta; minunkin kanavani on välillä ollut kokonaan pimennettynä.
On myös kyse suomalaisten ja suomalaisuuden historiasta, mitä kai
suomalaisetkaan eivät enää virallisesti vaali. Vai ollaanko esimerkiksi
youtubessa julkaistua suomalaista videoperinnettä tallentamassa johonkin
valtiolliseen, vaikkapa Supon arkistoon. Toivottavasti! Mutta on hyvin
mahdollista, että samalla, kun kansaa vaihdetaan, on välttämätöntä myös tuhota
kantasuomalaisten historiaa.
Käytin
elämästäni noin 4 vuotta katuaktivismiin ja keskusteluihin sosiaalisessa
mediassa sekä niihin liittyvään hektiseen tubettamiseen. Varsinaisesta
äidinkielen viljelystä olin siirtynyt isänmaan puolustamiseen. Mutta nyt en
enää kelpaa edes nostomieheksi, ja lopun ikäni tulen taas taistelemaan lähinnä
vain kirjoitetun suomen puolesta.
Kun aloin
suomentaa Weiningerin pääteosta, kompastuin jo ensimmäiseen virkkeeseen; samoin
kävi Chamberlainin pääteoksen kohdalla. En tahtonut millään saada niille
itseäni tyydyttävää suomennosta. Kun työ ei ensin edistynyt, sain aatteen, että
esimerkiksi palvelukseen astuville asevelvollisille voitaisiin jokaiselle
ojentaa jostakin vielä suomentamattomasta klassikosta yksi virke, jotta he koko
palvelusajan voisivat miettiä sille sopivaa suomenkielistä vastinetta. Tämä
olisi yksi tapa taistella Suomen kirjakielen puolesta. Juuri suomentajat ovat
sen luoneet ja sitä kehittäneet. – Mutta onko meistä kaikista suomentajiksi?
Chamberlainia
olen suomennellut jakson sieltä toisen täältä, ja myös Sukupuoli ja luonne
jäi kesken eikä kaikilta osin ole täysin uskollinen alkutekstille. Sen sijaan
suomennokseni Ihminen ja tekniikka (Spengler) ja Perimmäisistä
kysymyksistä (Weininger) katson jo saattaneeni onnistuneeseen päätökseen;
niistä ei enää ole tarvetta ottaa korjailtuja painoksia.
Coudenhove
Kalergin teosta Praktischer Idealismus ehdin kääntää yli puolet
verkkoon. Teksti ei ollut vaikeaa, ja työ edistyi joutuisasti, kunnes huomasin,
että tekijän kuolemasta ei olekaan vielä 70 vuotta. Joka tapauksessa olen jo
nyt reilusti ylittänyt kansalaisvelvollisuuteni; mutta toivon, että symbioosi
isän ja minun välillä saa jatkua vielä pitkään ja että kirjoittajana olen vasta
”urani” alussa. Ehkä optimaalinen ikä kirjoittamiselle on juuri 65-70; siinä
iässä ihmisellä on jo jotakin sanottavaa, eikä hän yleensä vielä ole ehtinyt
pahasti dementoitua. Ensimmäiset merkit isässäni huomasin, kun vuosituhannen
vaihteessa aloin opettaa häntä käyttämään internetiä. Hän oli silloin 75-vuotias – eikä hän koskaan
oppinut. Tosin kielelliset taidot – jotka opitaan ensimmäisenä – ihmisellä
säilyvät pisimpään. Nyt, 20 vuotta myöhemmin, isä edelleen kirjoittaa, ja aivan
moitteetonta tekstiä. Hän tarvitsee vain teknistä tukea.
Suomessa
viime vuosina tapahtuneelle liikehdinnälle löytyy paralleeli Vapaussodasta
vähitellen toipuneesta 20- ja 30-lukujen Suomesta. Kerttu Sirénin,
tamperelaisen koulutytön, josta myöhemmin tuli runoilija Elina Vaara, katsotaan
lausuneen Nuoren Voiman Liiton (per.1921) syntysanat puheessaan, jossa hän muun
muassa esitti seuraavan vertauksen: Hän oli näkevinään edessään ”koko armaan
isänmaan, ja siellä täällä kyteviä tulipisteitä, hehkuvia tuikkuryhmiä, joista
kohosi rohkeasti yksi ja toinen liekkiloimukin, ja kaikissa tuikuissa, kaikissa
liekeissä paloi yhteinen tuli.” Kuten NVL:n soihdut, samoin sammuivat pian myös
RK-liikkeen soihdut. Puhdashenkinen nuorvoimalaisuus aikoinaan raukesi
Tulenkantajien dekadenssiin, josta tosin näiden parhaimmisto hyvin pian
irtautui jatkaakseen vanhaan malliin myöhemmissä, 30-luvun alun
ryhtiliikkeissä; ja RK-liikkeestä tullaan muistamaan vain erään myöhempien
aikojen Olavi Paavolaisen irstas hymy, joka lopulta lumosi myös
Vastarintaliikkeen pojat. Niin sanottu Maidan Helsingin keskustassa oli
omituinen sekoitus antisemitismiä ( = islam-/juutalaisvastaisuutta) ja
itämaista haaremi-eksotiikkaa, josta käsittääkseni ”Maidanin jääkärit”
myöhemmin jyrkästi sanoutuivat irti.
Ojan yli puiden siimekseen
Isä
mielellään joka ilta lukee mitä olen päivällä saanut aikaan. Muuten hänellä ei
toistaiseksi ole ollut mitään huomautettavaa, mutta tämän jatko-osan kolmannen virkkeen hän
pelkää aiheuttavan väärinkäsityksiä. Myöskään hänen ystävänsä, Marjatta, ei ole
siihen aivan tyytyväinen. Kyseinen virke on alkanut häiritä heitä aina vain
enemmän, ja eilen he suorastaan vaativat sen muuttaamista.
Tuossa
ensimmäisessä kappaleessa oli tarkoitukseni vain tehdä tiivis inventaari
tämänhetkisestä elämäntilanteestamme, mutta isän mielestä jo siinä olisi pitänyt mainita syy,
miksi hän muutti kotoa. Ajattelin mennä yksityiskohtiin vasta myöhemmin; ja
nyt, eilisen kiivaan keskustelun jälkeen, tunnen, että juuri tässä on oikea
hetki selittää, mitenkä olemme päätyneet tähän nykyiseen asumisjärjestelyyn.
Tärkeintä on
aina sisältö; että se vastaa todellisuutta. Mutta se ei saa rikkoa muotoa.
Siksi usein turvaudutaan alaviitteisiin; ja tässä nyt tavallaan myöhästyneenä
alaviitteenä annan tyhjentävän selityksen. – ”Minkä minä kirjoitin, sen minä
kirjoitin.” Tosin yhden muutoksen olen
tehnyt tuohon kolmanteen virkkeeseen: ”naisystävän” paikalla lukee nyt
”ystävä”.
Minun oli
tarkoitus viettää koko kesä 2014 isän ja Marjatan apuna kesämökillämme; mutta
sitten tapahtui onnettomuus. Ensin Marjatta kompastuessaan mursi ranteensa, ja
sitä täytyi lähteä näyttämään lääkärille. Odotin heitä illaksi takaisin
kaupungista, ja olin jo pistänyt saunan lämpiämään; mutta kun heitä ei alkanut
kuulua, vaikka sauna jo oli lämmin, soitin isälle. Hän vastasi, muttei voinut
puhua pitkään; hän vain sanoi vähän ”töpeksineensä” – jos muistan sanan oikein.
Taustalta kuului kovaa meteliä, ja päättelin, että hän ehkä peruuttaessaan oli
ajanut ojaan – näin oli käynyt ennenkin – ja että jokin hinauspalvelu juuri
olisi ollut vetämässä autoa takaisin tielle. Isä kuulosti niin rauhalliselta,
etten osannut epäillä mitään vakavampaa. Menin saunaan; mutta kun heitä ei
alkanut kuulua, soitin uudestaan, jolloin isän kännykkään vastasikin
sairaanhoitaja, jolta tosin sain käsityksen, ettei isällä ollut välitöntä
hengenvaaraa. Lähdin yötä myöten polkemaan Tampereelle, ja kun aamulla soitin
TAYSiin, lääkäri vastasi, että jos vielä haluan nähdä isäni hengissä, minun
olisi syytä kiireesti tulla sairaalaan. Isällä oli havaittu aivoverenvuoto.
Myöhemmin vuoto tyrehtyi, hyytynyt veri liuotettiin, ja isä siirrettiin
Hatanpäälle. Siellä vuoto jonkin ajan päästä uusiutui, ja isä oli vietävä
takaisin TAYSiin, missä suoritettiin kallonporaus. Sen jälkeen isä palautettiin
Hatanpäälle, missä alkoi pitkä toipuminen. Kun isä vihdoin pääsi sairaalasta,
vielä toipilaana, katsoimme parhaaksi, että Marjatta alkaa hoitaa häntä, omassa
asunnossaan.
Marjatta oli
selvinnyt pelkällä säikähdyksellä onnettomuudesta, jossa olikin ollut paljon
enemmän vauhtia ja dramatiikkaa, kuin mitä isän rauhallisesta puhelinäänestä
olin osannut päätellä. Isä oli taas nukahtanut rattiin, auto oli Kämmenniemessä
ajautunut vastaantulevien kaistalle ja sitten noin 60 kilometrin
tuntinopeudella syöksynyt ojan yli syvälle puiden siimekseen, missä myös
aluskasvillisuus oli runsasta. Auto oli jäänyt pahasti kallelleen ja Marjatta
oli töyssyssä lentänyt takapenkille. Onneksi isän kännykkä oli jäänyt käden
ulottuville. Hän soitti ambulanssin, mutta se oli ensin pari kertaa ajanut ohi;
niin syvällä auto oli pöpelikössä. Kesti aikansa, ennen kuin heidät saatiin
turvallisesti nostetuksi autosta ambulanssiin; ehkä kova meteli, jota kuulin
puhelimessa, tuli sirkkelistä, jolla auton rakenteita avattiin.
Ambulanssimiehet olivat ihmetelleet samaa kuin minäkin: pariskunnan
rauhallisuutta. – Sotasukupolvella on ehkä jotakin, mitä meiltä nuoremmilta
puuttuu. Tyyliä?
Kommentit
Lähetä kommentti